Identitet:
Identitet er overensstemmelse og stabilitet i et menneskes
selvforståelse, dvs. hvem man er.
Ofte skelnes der mellem personlig og social identitet.
Ofte skelnes der mellem personlig og social identitet.
Den personlige
identitet er selvbilledet af én selv, der handler om vores subjektive
opfattelse af vores identitet. Man er i overensstemmelse med sig selv på
vigtige tidspunkter, men man er også forskellig fra sig selv, fx ift. tidligere
livsperioder, selvom at vigtige sider ved én selv er de samme over tid.
I den sociale
identitet sammenligner man sig selv med sin omgangskreds, ligner dem,
adskiller sig fra dem. Dog har man sin egen sociale identitet på vigtige
områder iht. dem.
Ungdomsgrupper
Som man lærer sig selv at kende, finder man også andre
mennesker med samme interesser og derfor kan man sammen danne grupper. Nogle
grupper er selvfølgelig større end andre. Eksempler på grupper kan være mindre grupper
i klasser (kliker) eller hippiebevægelsen, som jo er noget større end
grupperinger i klasser.
Nogle (ungdoms)grupper har et særligt formål. Fx havde hippierne mottoet ”Love, peace and harmony” med formål at sprede kærlighed i verden.
Ungdomsgrupper har tildens til at gå i opløsning eftersom folk bliver ældre og får andre interesser.
Nogle (ungdoms)grupper har et særligt formål. Fx havde hippierne mottoet ”Love, peace and harmony” med formål at sprede kærlighed i verden.
Ungdomsgrupper har tildens til at gå i opløsning eftersom folk bliver ældre og får andre interesser.
Mead’s teori om
rolleovertagelse:
George Herbert Mead (1863-1931)
var en nordamerikansk filosof of socialpsykolog, som lavede en teori om rolleovertagelse.
Rolleovertagelse:
Barnet lærer fra sine omgivelser og efterligner sine nære.
Imitation: Barnet
lærer en rolle som rollen udføres. Hvis et barn bliver udsat for vold i hjemmet
er det sådan barnet opfatter rollen som forælder, og tager det med sig når
rollen bliver aktuel. Med andre ord, efterligner barnet sine omgangspersoner.
Den bestemte anden er egocentreret. Primær socialisation.
Den generaliserende anden er bestemt af regler. Sekundær
socialisation.
Den bestemte anden: Barnet
imiterer det, som dét kender til, og går ud fra at sådan er verden opbygget,
baseret på dets iagttagelse.
Den generaliserende
anden: Barnet anerkender at verden er ikke kun bygget på én måde, men
iagttager sine omgivelser mere generaliserende. Man kan kalde det at være
kildekritisk, ikke at gå ud fra at der kun er én måde at være mor på, osv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar