Dansk politik Danmarks
politik finder
sted i et parlamentarisk, repræsentativt demokratisk, arveligt
monarki, hvor statsministeren er regeringschefen og er
kommet til magten i et flerpartisystem. Den udøvende
magt varetages af regeringen. Den lovgivende magt er givet
til både regeringen og det danske parlament, Folketinget.
Der er både højre- og venstre fløj, som hver har sine partier. Ved et folketingsvalg kan man stemme på en person, som mandat til folketinget. Det største parti i højre- og venstre fløj har hver en partiformand. Hvis så højre fløj har flest mandater, bliver pariformanden i det største parti i højre fløj statsminister.
Der er både højre- og venstre fløj, som hver har sine partier. Ved et folketingsvalg kan man stemme på en person, som mandat til folketinget. Det største parti i højre- og venstre fløj har hver en partiformand. Hvis så højre fløj har flest mandater, bliver pariformanden i det største parti i højre fløj statsminister.
Værdipolitik Omhandler såsom ligestilling, miljø og indvandring. Fx i højre fløj er der
meget fokus på indvandrepolitikken, da højre fløj gerne vil bevare nationens
kultur og værdier ved lav indvandring. Værdipolitik er generelt politik der
omhandler bevaringen af værdier og normer, som i dag særligst ses i blå blok.
Fordelingspolitik Det er et udtræk der dækker over
hvor høj skatten skal være, samt omhandler det såsom fordelingen af økonomiske
resurser, fordelingen mellem mennesker, sociale klasser eller fordelingen i
forskellige lande.
Værdi- og fordelingspolitik i
partierne Ud fra
diagrammet kan man se hvor de forskellige partier ligger i forhold til om de er
højre eller venstre orienterede. DF ligger fx meget i midten af
fordelingspolitikken, men det der gør DF er højre orienterede er, at deres
værdipolitik er meget højreoriteretet. Liberal alliance har meget fokus på
deres fordelingspolitik, hvilket de også er særligt kendte for.
DF og Socialdemokraterne repræsenterer mange af de samme vælgergrupper, når man
kigger på politikområder som fordelingspolitik og social- og
arbejdsmarkedspolitik – i virkeligheden i forhold til alt det, der i bredeste
forstand har at gøre med fordeling af goderne i samfundet.
Repræsentativt demokrati I et repræsentativt demokrati
vælger vi nogen repræsentanter for deres holdninger, hvor vi vælger ved et
valg. Valget bliver derved taget af de valgte repræsentanter, samt
statsministeren.
Magtens tredeling Magtens tredeling er til for at
undgå nogen får for meget magt (Montesquieu)
Den
lovgivende magt – Folketinget
Den
udøvende magt – Regeringen og forvaltningen
Den
dømmende magt – Domstolene
Lovgivningsprocessen
Initiativ/forberedelsesfasen
– Oftest regeringen der fremlægger lovforslag à Ministerier har viden og
ressourcer til at undersøge et forslag i dybden. Ideer og input.
- Partier
- Eksperter
- Medier (fx lov om kamphunde)
- EU, de har indflydelse på den danske lovgivningsproces
- Græsrodsbevægelser
- Interesseorganisationer
- Partier
- Eksperter
- Medier (fx lov om kamphunde)
- EU, de har indflydelse på den danske lovgivningsproces
- Græsrodsbevægelser
- Interesseorganisationer
Beslutningsfasen
– Folketinget har tre behandlinger af lovforslagene.
1. Behandling – Forslaget debatteres af ordførende på det relevante område. Det bliver derefter debatteret af et udvalg. Der består 17 medlemmer i et udvalg der repræsentere de forskellige partier. To udvalg har særstatus, nemlig Europaudvalget of Finansudvalget.
2. Behandling – debat i Folketingssalen om hver paragraf i lovforslaget. Udvalgets bemærkninger / ændringer inddrages i debatten.
3. Behandling – Loven bliver vedtaget eller forkastet. Der stemmes om ændringsforslag, og derefter hele loven.
1. Behandling – Forslaget debatteres af ordførende på det relevante område. Det bliver derefter debatteret af et udvalg. Der består 17 medlemmer i et udvalg der repræsentere de forskellige partier. To udvalg har særstatus, nemlig Europaudvalget of Finansudvalget.
2. Behandling – debat i Folketingssalen om hver paragraf i lovforslaget. Udvalgets bemærkninger / ændringer inddrages i debatten.
3. Behandling – Loven bliver vedtaget eller forkastet. Der stemmes om ændringsforslag, og derefter hele loven.
Implementeringsfasen
– At føre loven ud i livet
Staten – Universiteter, Gymnasier, Trafik, Økonomisk-, udenrigs- og forsvarspolitik.
Regioner – Sygehusvæsen, Regional busdrift og lokalbaner, Socialpsykiatri og specialundervisning, Natur og miljø, Regional udvikling.
Kommuner – Folkeskoler og børnepasning, Miljøtilsyn, Jobcentre, Ældreomsorg, Vedligeholdelse
Staten – Universiteter, Gymnasier, Trafik, Økonomisk-, udenrigs- og forsvarspolitik.
Regioner – Sygehusvæsen, Regional busdrift og lokalbaner, Socialpsykiatri og specialundervisning, Natur og miljø, Regional udvikling.
Kommuner – Folkeskoler og børnepasning, Miljøtilsyn, Jobcentre, Ældreomsorg, Vedligeholdelse
Eastons
model er åben og dynamisk. Befolkningen og politikkerne er afhængige af
hinanden. Befolkningen har nogle krav, mens politikkerne har brug for nogle krav
til at tage en beslutning om et emne. På den måde er modellen cirkulær ved, at
befolkningen og politikkerne hele tiden kan bringe emner op, eller emnerne kan
ændres. Fx ved en beslutning kan tages, mens befolkningen endnu engang får
mulighed for at kræve noget andet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar